Galleri Nethinden  e-mail: galleri@nethinden.com

Forside

Kay Christensen

Kay Wilhelm Louis Christian von Barnekow Dollerup Christensen

 1899-1981

 

Maler og grafiker

 Kay Christensens ballast var fabuleringsevne og talent for at indkredse og konkretisere handlingen i et motiv. Koloristisk hen mod en enkelt farves dominans, f.eks. rød eller blå/blågrøn, afbalanceret med hvidt. Kay Christensen eksperimenterede sig frem til en teknik, hvor et tæt væv af små strøg indkredser hovedmotivet på en kraftig bundfarve. Kay Christensens motivkreds omfatter landskaber og bymiljøer, indendørs- og udendørs billeder med kvinden og barnet som hovedfigurer samt portrætter. Ansigterne ses tit i profil, og personerne befinder sig et sted mellem drøm og virkelighed. Kay Christensen lod i nogle billeder figurerne danse eller svæve i rummet, bl.a. eventyrskikkelsen Miriam, en gennemgående figur, der for C. blev et symbol på skønheden og lykken i livet. Et karakteristisk træk i Kay Christensens billeder er nuancerede blomsterornamenter.. Efter 1930 domineres arbejderne af kvinden, hvis længsler og drømme smelter sammen med omgivelsernes symbolik i en skønhedssøgende og drømmeagtig form. Kay Christensens digtede selv, flere billeder er forsynet med vers, malet på selve billedfladen. Kay Christensen blev kendt som illustrator, og produktionen af tegninger og grafik, herunder et stort antal bogillustrationer, løber parallelt med maleriet

 

Uddannelse:
Hovedsagelig autodidakt; kort tid elev af Marie Sandholt og Astrid Holm; elev på Kunstakademiet København, grafisk skole 1929-31

 

Stipendier og udmærkelser:
Villiam H. Michaelsen 1935.

 

Udstillinger:
Kleis, København. 1911; Kunstnernes Eefterårsudstilling 1919-20, 1923-29; Kunstnerforeningen af 18. Nov., 1926; Grønningen 1931-34; Decembristerne 1932-37, 1939, 1941-45, 1953-54, 1958, 1963, 1965-66, 1968-69, 1972-73, 1975, 1978-79, 1982 (mindeudstilling); Den fynske Forårsudstilling 1933, 1935, 1939, 1944, 1950, 1982 (mindeudstilling.); Da. Nat. Exhib., Brooklyn Museum 1927; Det danske kunststævne, Forum 1929; Dansk kunstudstilling, Oslo 1931; Charlottenborg 1936; Nord. kunstudstilling, Göteborg 1939, Fyns Forum 1940; Statens Museum for Kunst 1940-41; Charlottenborgs Efterårsudstilling 1943; Kunstakademiet Jubilæumsudstilling 1954; Discoveries, Americans, Europeans, Serigraphs Gal., New York. 1955; Børn og unge i da. kunst, Hjørring Kunstmuseum m.fl. 1985-86. Separatudstillinger: 1930 Kunstforening, København 1944; Kunstforening, Esbjerg 1944; Aalborg Museum 1949, 1953, 1976; Fyns Kunstmuseum 1952; Kunstforeningen, Oslo 1961; Charlottenborg 1974; Skive Museum 1974; Vejle Kunstmuseum 1977; Århus Kunstforening 1979; Esbjerg Kunstmuseum 1979.

 

Værker:
Den brune tepotte (1920); Ulla i haven (1928, Statens Museum for Kunst); Balkonen (1936, Randers Kunstmuseum.); Portræt (1936, Esbjerg Kunstmuseum.); Den evige finhed (1944-45, smst.); Interiør, Meudon (1938, Vejen Kunstmuseum); Miriam (1936-39); Miriam og de blå stjerner (1939-41); Regnvejret (1940, Storstrøms Kunstmuseum); Forår (1940, Vejle Kunstmuseum); Moder og barn (1943, Sønderjyllands Kunstmuseum); De to søstre (1947, smst.); Charlotte Corday og hendes små søskende (1948, Vestsjælland Kunstmuseum); Fra historien om en moder (1948-51); Komposition med kvindehoved og ornamentalt udførte blomster (1949, Statens Museum for Kunst); rektor Henrik Bang (1952-53, Metropolitansk., Kbh.). Grafik og tegninger: En saml. tegninger udgivet i bogform: K.C. Tegninger, 1934); litografier (1933); 3 litografier (1936); repr. med grafik i Kobberstiksamlingen Illustrationer: Til eget digt: Anna Perenna, Klingen, 1942; H.C. Andersen: Årets historie, 1942; Paul Géraldy: Du og jeg, 1943,K.C.: Eventyret om evigglæde og de fire vinde, 1948

 

Der findes adskilleligt Litteratur om kunstneren.

Kilde: Weilbach