Galleri Nethinden  e-mail: galleri@nethinden.com

Forside

Lars Bo

Lars Bo Jørgensen

1924 - 1999

Katalog nr. 073

Grafiker

Lars Bo slog sig tidligt ned i Paris, hvor han ernærede sig som bladtegner. Gennembruddet som bogillustrator kom med raderingerne til Voltaires Den hvide tyr, 1952. De dekorative, letløbende kompositioner skaffede Bo talrige illustrationsopgaver især for franske, men også for danske forlag. Efter et længere sygeleje i 1958 besluttede han at hellige sig raderingen som selvstændigt kunstnerisk udtryksmiddel. De stofligt mættede akvatinteraderinger udstråler et eget digterisk liv, hvis kilde er Bos indre drømmeunivers. I dem skabte han en surrealistisk inspireret stil, ofte ladet med en urovækkende stemning, altid formidlet gennem en dekorativ og ornamental komposition. I 1963-64 udførte Bo en serie raderinger inspireret af det skotske landskab, som sammen med de store farveraderinger fra disse år for alvor bragte ham international anerkendelse. I 1978 begyndte Bo at arbejde med monotypiet, en grafisk teknik, hvis glidende overgange fik ham til at genoptage akvarellen som kunstnerisk udtryksmiddel

Uddannelse:
Tegnede hos P. Rostrup Bøyesen på Statens Museum for Kunst vinteren 1939-40; Kunsthåndværkerskolen reklamelinien (Franka Rasmussen) 1941-43; arbejdede på Johnny Friedlaender og Albert Flocons grafiske atelier i Paris 1948- 50.

Udstillinger:
Kulingen 1947; Kunstnernes Efterårsudstilling 1949; Salon d'Automne, Paris 1949, 1958- 59; Salon du Mai, Paris 1952; Charlottenborgs Efterårsudstilling (Grafisk Kunstnersamfund.) 1958-61; Grønningen 1965-79, 1981-82, 1986-92; Danske kunstnere i Frankrig, Paris 1951; bien., Paris 1959 (den franske afd.); bien., Tokio 1962; bien., Jugoslavien 1963.

Separatudstillinger: Gal. Acté, Sth. 1949; Henning Larsen, København 1949; Galleri des Peintres-Graveurs, Paris 1961, 1963, 1966, 1968, 1971-72; Yoseido Galleri, Tokio 1967; Kunstnernes Hus, Oslo 1968; Aarhus Kunstmuseum 1971; Sophienholm 1972 (retrosp.); FundacÆo Calouste Gulbenkian, Lissabon m.fl. 1982.

Stipendier og udmærkelser:
1. pris på bien. i Paris 1959 (franske afd., for Les oiseaux sont de retour); Bogvennernes pris 1960; Villiam H. Michaelsen 1964; guldmed. i Bratislava 1969 (for ill. til Snedronningen); 1. Prix de la Critique 1977; æresbolig skænket af byen Paris 1983.

Stillinger og hverv:
Medlem af Comité nat. du Livre illustré franais og Comité nat. de la Gravure franaise.

Værker:
Bladtegninger: Hjemmets Søndag (Soc.dem.) og Magasinet (fra 1946 og frem); Politikken, samt franske blade bl.a. Les Echos, Elles, Realité og France Soir (1950-59). Raderinger: Helhest (1949); Menneskefuglene (1949); Heste i rummet (1952); Gennemtræk (1959); Den vilde jagt (1960); Skotsk legende. Flodbillede med to både (1963); Svigersønnerne. Tre fisk og fiskere (1963). Bogillustrationer: Voltaire: Den hvide Tyr (1952, ill. udført 1949); Raymond Coquiat (forord): Chambres d'Inquiètude (mappe med 10 raderinger, Paris 1958); Franz Kafka: Et kejserligt Budskab (1960); Francis Garnung: Le Meneur d'Ombres (Paris 1961); H.C. Andersen: Autour de la Reine des Neiges, med forord af Jean Bouret (Paris 1968); samme: The Little Mermaid (Washington 1977); Jens August Schade: Kællingedigte (1988); Klaus Rifbjerg: Bjerget i himmelen (1991). Har endv. udført scenografi og kostumer til Flemming Flindts koreografier af "Svanesøen" (1969, Det kgl. Teater); "De fire Årstider" (1971, Århus Teater); har arbejdet med keramik (1947); glas (Holmegaard Glasværk 1984) og akvarel. Litterære arbejder: Det vidunderlige hus i Paris, 1954 (børnebog med egne ill.); Afrikas øjne, 1975; Månefuglen, 1990 (selvbiogr.)

Litteratur.

Der findes adskilleligt litteratur om kunstneren

Kilde: Weilbach

 

.