Galleri Nethinden  e-mail: galleri@nethinden.com

Forside

Seppo Mattinen

Født:1930

Maler, grafiker

Seppo Mattinen fortæller sine egne historier, både i billeder, digte og korte prosatekster. Det er blandinger af erindring og fantasi. Udtryksformen befinder sig et sted mellem realitet og fabuleren og er i stilen måske naivistisk, men ikke naiv, fordi den er helt bevidst. Det er humoristiske, underfundige og sørgmodige indtryk fra hans nærmeste omgivelser, men menneskefigurerne er tynde skikkelser, der ofte står isolerede, stivnede, uden kontakt med hinanden. Tidligere var det ofte erindringer fra barndoms- og ungdomsårene i Helsingfors, hvor Mattinen både i ord og billeder udfoldede sin helt personlige evne til at knytte muntre, sære og tragiske hændelser til en barokt-naivistisk udtryksmåde. Der er noget nordisk i hans billeder, hans værker bærer præg af en anden kulturbaggrund, men hans kunst har alligevel ikke specielt finske særtræk, Mattinen bruger ikke centralperspektiv, men lader de vigtigste personer være de største. Det er det psykiske, der er grundelementet. M.attinen gjorde sig først og tydeligst gældende som grafiker (og illustrator), mens maleriet i de senere år har beslaglagt en stor plads i hans produktion. Træsnittet er hans foretrukne grafiske udtryksform. Han startede i 1952, men først i 1957-58 tog arbejdet med denne teknik et stærkt opsving. I 1962 kastede Mattinen sig over raderingen, men det mistede hurtigt hans interesse. Med sine store farvetryk, hvor han arbejder med 3 farver, er hver af trykpladerne skåret, så de svarer fuldstændigt til hinanden, og der trykkes direkte fra stokkene, hvilket kræver stor håndværksmæssig præcision. Knivenes spor og træets egne årer giver en særlig oplevelse af materialets struktur. Mattinen havde boet 30 år i Danmark, da han vendte tilbage til Finland, Efter 2 år flyttede han derfor til Rom, hvor farverne i hans kunst nu er blevet kraftigere. Han lader sig inspirere af italienske hverdagsbilleder og den dybblå himmel.

Uddannelse:
Kunstindustriskole, Helsingfors 1949-51; Slöjdfören. Sk., Göteborg 1952-54; Kunstakademiet København 1955-60.

Stipendier og udmærkelser:
Villiam H. Michaelsen 1962; Statens Kunstfond 1970, det 3-årige stipendium 1975, 1980-81, 1984, livsvarig ydelse 1991; J.R. Lund 1982; Eckersberg Medalje 1985; Pacht 1987; J.V. Andersen 1992; Ole Haslund 1994.

Udstillinger:
Kunstnernes Efterårsudstilling 1955, 1957-61; Charlottenborg Forår 1958-59, 1962; Den blå citron 1959-60, 1962-63, 1965-67, 1970, 1972, 1974-76, 1978, 1981-84; Vertikalen 1960-64; Charlottenborg Efterårsudstilling1960-63; Da. Købestævne, Fredericia 1962; Nordisk Konst 1953-1963, Ateneum, Helsingfors 1963; Kammeraterne 1964; Koloristerne 1965-75; Bien. der Ostseeländer, Rostock 1967; Natur og menneske, Nikolaj, København. 1973; Å-udstillingen 1974, 1979; Vrå-udstillingen 1976; Grønningen fra 1976; Grafik gennem 150 år, Nordjyllands Kunstmuseum 1976; Kunstforeningen København. 1976; Grafisk Skole Arkiv, Kunstakademiet København. 1976; Sommerudstilling, Galleri Asbæk, København. 1977; Vor tids Odsherred-kunstnere, Pakhuset, Nykøbing Sjælland1977; Dragsholmkunstnernes permanente udstilling, Huset i Asnæs 1977; Da. grafikere 1980, 1984, 1989; Kunstforeningen Pakhuset 1981; Træsnit i farver, Randers Kunstmuseum 1981; Stokrosebanden 1983, 1985; Arbejdets billeder, Trapholt 1990. Separatudstillinger: Galleri Montmartre, Dyrehavsbakken 1955 Clausens Kunsthandel., København. 1962, 1967, 1970, 1973, 1975, 1979, 1984, 1989, 1993; Skive Museum. 1964 ; Galleri Olsen, Fredericia 1970, 1975  Skovhuset, Værløse 1978; Kunstforeningen Pakhuset, Nykøbing Sjælland 1978; Taide-Art, Helsingfors 1980; Nikolaj, København. m.fl. 1981 (retrosp.); Galleri Flash, Odense 1987; Gal. Duetto, Helsingfors 1988; Villa Lante, Rom 1988; Billedværkstedet, Brovst 1992; Iceland Galleri, Haag 1995.

Værker:
Lygten (farvetræsnit, udg. af Den da. Radeerforen. 1964); Læbestift (1966); Cykelpige (1966); Dame i havet (1970, Statens Musseum for Kunst); Fulde på trappen (1971-72,.); Topløs hver halve time (1972); Barmands kærlighed (1974, Sønderjylland Kunstmuseum.); Dreng i søen (1976-77, LO-Skolen, Helsingør); Stor sky (1977-79, Sønderborg Bibl.); Grå vej (1978, Kulturhuset Ahlmannsparken, Gråsten); Gartneren (1979, Trapholt); Under pinjen (1984, Havneindløb (1992, Folketinget); Hønsestation (1992, smst.); Plenilunio (1992, smst.); Skinneterrain (1992, smst.); Dorsoduro og Oyster (dobbeltmaleri, 1995). Udsmykninger: Rosengårdsk., Odense (maleri i 4 dele, 1970); Kbh. Tandlægehøjsk. (9 billeder, 1975); Festlige mennesker (1977, Carlsberg Bryggerierne, Pige ved Tiberen, Måne, Måneskinsbænken, Masken, Hulebakke, Billedhuggeren tegner, Valdicastello, Planteskolen, Motorvejen (9 billeder, 1986-88, Plenarmødesalen, Østre Landsret); Vanløse Sk. (grafiske arb.); Specialarbejdersk., Thisted (1990-91); Gavlmaleri, Nørrebrog. 14, Kbh. (1992-93); DSB regionaltog (1993-94); DSB årsplakater for 1995 (1994). Bogillustrationer: Leif Panduro: Den store bandit, 1973; Benny Andersen: Under begge øjne, 1978 (omslag); Halldór Laxness: Mit græske år, 1983; Villy Sørensen: Den mange og de enkelte, 1986 (orig. træsnit); desuden repræsenteret på flere nordiske museer; tegning og grafik i bl.a. Kobberstiksamlingen

Litteratur:

Der findes adskilleligt litteratur om kunstneren
Kilde: Weilbach